Μονοπάτια και εξορμήσεις - ΕΔΡΑ e-learning - ΕΔΡΑ e-learning https://www.edra.edu.gr Thu, 29 Jun 2017 07:51:25 +0300 Joomla! - Open Source Content Management el-gr Προστατεύω τα μυρμήγκια https://www.edra.edu.gr/extra-εργαλεια/nature-and-learning/kids-nature-paths-extreme/item/143-ants-and-kids https://www.edra.edu.gr/extra-εργαλεια/nature-and-learning/kids-nature-paths-extreme/item/143-ants-and-kids Προστατεύω τα μυρμήγκια

Βρίσκουμε και δύο, τρις ή περισσότερες, ανάλογα με τον αριθμό παιδιών, μυρμηγκοφωλιές στο πάρκο. Καλό είναι οι μυρμηγκοφωλιές να είναι σε κοντινή απόσταση. Ζητάμε από τα παιδιά να βρουν τρόπους για να «προστατεύσουν» τις μυρμηγκοφωλιές.

Αφού τα παιδιά βρουν τρόπους (συνήθως βάζουν πέτρες ή ξύλα γύρω-γύρω από τις μυρμηγκοφωλιές) μετά συζητάμε γιατί επέλεξαν αυτό τον τρόπο, ποια ζώα, έντομα, πουλιά ζουν στα πάρκα, ο ρόλος του ανθρώπου στη φύση, κτλ.

]]>
stel.ioannou@gmail.com (Στέλλα Ιωάννου) Μονοπάτια και εξορμήσεις Wed, 12 Nov 2014 14:02:57 +0200
Οι νέες γενιές έχουν οικολογική συνείδηση https://www.edra.edu.gr/extra-εργαλεια/nature-and-learning/kids-nature-paths-extreme/item/107-οι-νέες-γενιές-έχουν-οικολογική-συνείδηση https://www.edra.edu.gr/extra-εργαλεια/nature-and-learning/kids-nature-paths-extreme/item/107-οι-νέες-γενιές-έχουν-οικολογική-συνείδηση Οι νέες γενιές έχουν οικολογική συνείδηση

Μια περιβαλλοντολογική πρωτοβουλία στην καρδιά της δυτικής Αθήνας η οποία αναμένεται να προσεγγίσει πλήθος κόσμου θα λάβει χώρα την Κυριακή στις 12:00 στο πάρκο Αντώνης Τρίτσης. Πιο συγκεκριμένα το δίκτυο εθελοντών του Πάρκου διοργανώνει καθαρισμό στον οποίο όλοι είναι ευπρόσδεκτοι. H Στέλλα Ιωάννου, η οποία είναι υπεύθυνη στο πρόγραμμα της Κ.Σ.Δ.Ε.Ο «ΕΔΡΑ» "Στο βάθος... κήπος!", επισημαίνει πως η ύπαρξη του συγκεκριμένου πάρκου είναι τεράστιας σημασίας, όχι μόνο για την δυτική αλλά για ολόκληρη την Αττική καθώς διαθέτει μια έκταση 1200 στρεμμάτων...

 

Η κα. Ιωάννου προσκαλεί και τα παιδιά να συμμετάσχουν στην συγκεκριμένη δράση έτσι ώστε να αποκτήσουν οικειότητα με την χλωρίδα αλλά και την οικολογία γενικότερα, και μιλα στον δημοσιογράφο κο. Λευτέρη Θεοδωρακόπουλο για τη δράση καθαρισμού.

Την Κυριακή θα γίνει ο καθαρισμός στο πάρκο Αντώνης Τρίτσης. Θα μας πείτε δύο λόγια για την δράση αυτή;

«Το Δίκτυο εθελοντών του Πάρκου Τρίτση διοργανώνει δράση καθαρισμού στο πάρκο την Κυριακή 9 Μαρτίου. Η επιλογή της συγκεκριμένης ημερομηνίας δεν έγινε τυχαία, αλλά με σκοπό να καθαριστεί το πάρκο από τα σκουπίδια που έχουν μείνει από την μαζική παρουσία του κόσμου στο πάρκο το τριήμερο της Καθαρά Δευτέρας».

Ποιοι φορείς θα συμμετέχουν;

«Οι φορείς που αποτελούν το Δίκτυο Εθελοντών του Πάρκου Τρίτση: Κ.Σ.Δ.Ε.Ο. ΕΔΡΑ, ΚΕΑΝ, Eλληνική Ορνιθολογική Εταιρεία, Οργάνωση Γη - Κέντρο της Γης, Φίλοι του Πάρκου».

Τι ώρα θα λάβει χώρα η συγκεκριμένη δράση;

«Θα ξεκινήσει στις 12.00 το πρωί».

Τι χρειάζεται να κάνουν οι γονείς προκειμένου τα παιδιά τους να συμμετάσχουν στην καθαρισμό του πάρκου;

«Να έρθουν με τα παιδιά τους στο πάρκο... Εμείς παρέχουμε τον απαραίτητο εξοπλισμό και φροντίζουμε για την ασφάλεια τους».

Ποια είναι η σημασία του Αντώνης Τρίτσης για την δυτική Αττική;

«Η σημασία του πάρκου είναι τεράστια όχι μόνο για την δυτική Αττική αλλά γενικότερα την Αττική. Το πάρκο είναι ο μεγαλύτερος οργανωμένος πνεύμονας πρασίνου στην Αττική, με έκταση 1200 στρεμμάτων. Περιλαμβάνει 6 λίμνες, δασικό τμήμα, καλλιεργήσιμες εκτάσεις με βιολογικές μεθόδους, πάνω από 150 είδη πουλιών, ερπετών και μικροθηλαστικών. Είναι ίσως το τελευταίο καταφύγιο άγριας ζωής στην πόλη. Παρόλο που είναι μοναδικό, έχει σχεδόν εγκαταλειφθεί από την Πολιτεία και εθελοντικές δράσεις όπως της Κυριακής είναι ακόμη πιο πολύτιμες για την φροντίδα και διατήρηση του».

Τελικά οι νέες γενιές έχουν οικολογική συνείδηση;

«Νομίζω ότι ναι, οι νέες γενιές έχουν οικολογική συνείδηση. Ίσως αυτό που λείπει είναι η σωστή ενημέρωση.

Αυτό που ξέρω σίγουρα είναι ότι τα παιδιά στις δράσεις καθαρισμού περνάνε καταπληκτικά γιατί τις βλέπουν σαν παιχνίδι κρυμμένου θησαυρού! Πρέπει να δεις τον ενθουσιασμό μόλις "ανακαλύψουν" το επόμενο σκουπίδι»!

]]>
arts.edra@gmail.com (Μαριτίνα Κονταράτου) Μονοπάτια και εξορμήσεις Fri, 07 Mar 2014 13:13:21 +0200
Κάνοντας ένα Μονοπάτι Πάρκο Περιπέτειας...! https://www.edra.edu.gr/extra-εργαλεια/nature-and-learning/kids-nature-paths-extreme/item/57-κάνοντας-ένα-μονοπάτι-πάρκο-περιπέτειας https://www.edra.edu.gr/extra-εργαλεια/nature-and-learning/kids-nature-paths-extreme/item/57-κάνοντας-ένα-μονοπάτι-πάρκο-περιπέτειας Κάνοντας ένα Μονοπάτι Πάρκο Περιπέτειας...!

Σχηματίστε μια διαδρομή μετ’ εμποδίων μέσα στο δάσος που ο παίχτης θα διανύσει μια απόσταση με κλειστά τα μάτια! Αυτό το παιχνίδι βοηθά στην εξοικείωση των παιδιών με ανοιχτούς, φυσικούς χώρους, ενώ ταυτόχρονα προϋποθέτει οικολογική συνέπεια για τον καθαρισμό του χώρου στο τέλος του παιχνιδιού από όλα τα υλικά.

 

1 Δέστε ένα χοντρό σχοινί σε διαδοχικούς κορμούς δέντρων, ενάμισι μέτρο πάνω από το έδαφος, το οποίο ο παίχτης θα ακολουθεί ψηλαφώντας. Στη διαδρομή που το σχοινί θα οριοθετεί, κατασκευάστε εμπόδια που ο παίχτης θα συναντήσει, έχοντας τα μάτια δεμένα:

  • Βάλτε ανοιχτά κουτιά κάτω στο έδαφος
  • Γεμίστε το σχοινί με μανταλάκια
  • Γεμίστε το σχοινί με μπαλόνια
  • Βάλτε μια κρεμάστρα
  • Γεμίστε το σχοινί ή τον κορμό του δένδρου με υφάσματα (μαλλί, πούπουλα, κουρελάκια)

2 Οι υπόλοιποι παίχτες, μπορούν να κάνουν την διαδρομή πιο συναρπαστική:

  • Να τον γαργαλούν με ένα πούπουλο
  • Να κάνουν τρομαχτικούς ήχους
  • Να τον ακουμπούν με πευκοβελόνες

Όλοι οι παίχτες βοηθούν τον παίχτη που βιώνει την εμπειρία με κλειστά μάτια, ώστε να μην σκοντάψει και να προετοιμαστεί κατάλληλα για το κάθε εμπόδιο.

]]>
arts.edra@gmail.com (Μαριτίνα Κονταράτου) Μονοπάτια και εξορμήσεις Tue, 02 Apr 2013 20:45:02 +0300
Θαμμένη Κορδέλα https://www.edra.edu.gr/extra-εργαλεια/nature-and-learning/kids-nature-paths-extreme/item/54-θαμμενη-κορδελα https://www.edra.edu.gr/extra-εργαλεια/nature-and-learning/kids-nature-paths-extreme/item/54-θαμμενη-κορδελα Θαμμένη Κορδέλα

1 Ζωγραφίστε έναν κύκλο στην άμμο και δώστε σε ένα παίχτη μια κορδέλα με δεμένα τα δύο της άκρα. Ο παίχτης αναλαμβάνει να κρύψει την κορδέλα κάτω από την άμμο, ενώ οι υπόλοιποι παίχτες έχουν τα μάτια τους κλειστά ή τις πλάτες γυρισμένες.

 TIP: Ο παίχτης που έχει θάψει την κορδέλα, μπορεί να δημιουργεί βουναλάκια ή άλλα σχήματα για να μπερδέψει εκείνους που την αναζητούν.

2 Όταν οι υπόλοιποι παίχτες ανοίξουν τα μάτια, βυθίζουν τα ξυλαράκια τους στην άμμο προσπαθώντας να ψαρέψουν την κορδέλα.

3 Εκείνος που θα βρει την κορδέλα, αναλαμβάνει να την ξανακρύψει κάτω από την άμμο.

]]>
arts.edra@gmail.com (Μαριτίνα Κονταράτου) Μονοπάτια και εξορμήσεις Tue, 02 Apr 2013 20:33:24 +0300
Κυνήγι Κρυμμένου Θησαυρού στα Μονοπάτια https://www.edra.edu.gr/extra-εργαλεια/nature-and-learning/kids-nature-paths-extreme/item/16-hunting https://www.edra.edu.gr/extra-εργαλεια/nature-and-learning/kids-nature-paths-extreme/item/16-hunting Κυνήγι Κρυμμένου Θησαυρού στα Μονοπάτια

Στο παιχνίδι του κρυμμένου θησαυρού, οι παίχτες προσπαθούν να συγκεντρώσουν όλα τα κρυμμένα "στοιχεία" για να ολοκληρώσουν τη διαδρομή και να φτάσουν στον θησαυρό μέσα στον λιγότερο χρόνο, χωρίς να χαθούν!

 

Ποιά είναι όμως τα πέντε πράγματα που πρέπει να προσέξουμε σχεδιάζοντας το Κυνήγι του Κρυμμένου Θήσαυρού;

1. Η Ηλικιακή Ομάδα 

Για να "σκηνοθετήσουμε" ωστόσο, μια εκπληκτική εμπειρία κυνηγιού, πρέπει να γνωρίζουμε την ηλικιακή ομάδα των παιδιών στην οποία απευθυνόμαστε. Παιχνίδια κρυμμένου θησαυρού σε ανοιχτό χώρο όπως σε μονοπάτια, πρέπει να απευθύνονται σε παιδιά από 10 ετών και άνω. Αντίθετα, σε μικρότερα παιδιά, ο θησαυρός μπορεί να κρυφτεί σε ένα μεγάλο σπίτι, κήπο ή παρκάκι.

TIP: Έχετε υπόψιν σας ότι τα βήματα - "στοιχεία" του θησαυρού πρέπει να είναι σε αριθμό το πολύ τα διπλάσια της ηλικίας των παιδιών που συμμετέχουν. Αλλιώς τα παιδιά κουράζονται και βαριούνται!

2. Το Θέμα του Κυνηγιού

Αναλογιστείτε αν θα θέλατε το κηνύγι του θησαυρού να εντάσσεται σε ένα ευρύτερο θεματικό πλαίσιο. Μήπως οι παίχτες μπορούν να έχουν "ρόλους" και μια υποτυπώδη αμφίεση; Μήπως, για παράδειγμα, το κηνύγι του θησαυρού να απαρτίζεται από κομμάτια παζλ που στο τέλος ενώνονται και στο πίσω μέρος τους είναι γραμμένη η θέση του θησαυρού; Ή εναλλακτικά, ο θησαυρός να οδηγεί σε μια μυστική συνταγή, όπου κάθε "στοιχείο" είναι και ένα σακουλάκι από τα υλικά που θα μαγειρέψουν τα παιδιά μετά;

3. Τα Στοιχεία

Τα κρυμμένα μηνύματα ή κοινώς "στοιχεία" είναι τα βήματα που οδηγούν στο θησαυρό. Κάθε "στοιχείο" πρέπει να οδηγεί στο επόμενο "στοιχείο". Το τελευταίο "στοιχείο" οδηγεί στον θησαυρό. Τα "στοιχεία" μπορεί να έχουν τις εξής μορφές:

- κοντινών φωτογραφιών από τα επόμενα σημεία που πρέπει να ψάξουν. 

- κείμενα γραμμένα με λευκό λαδοπαστέλ, τα οποία πρέπει τα παιδιά να "περάσουν" από πάνω με μαρκαδόρο για να φανούν. ΤΙP: Προσπαθήστε να τυλίγετε τα μηνύματα με πολλούς διαφορετικούς τρόπους για να κινούν την περιέργια!

- δοκιμασίες και γρίφους. π.χ. «Το επόμενο μήνυμα είναι στο ψηλότερο δένδρο που βρίσκεται σε απόσταση 5 μέτρων από δω. Παραλάβετε το, αφήνοντας στο σημείο 5 διαφορετικά είδη φύλλων ή λουλουδιών». Ή «Το επόμενο μήνυμα είναι στο τέλος του φράχτη. Παραλάβετε το και ζωγραφίστε σε εκείνο το σημείο, σε μια πλατιά πέτρα, με την κιμωλία ένα πουλί.»

4. Ο Θησαυρός:

Ο θησαυρός θα πρέπει να είναι εντυπωσιακός, με πλούσιο περιεχόμενο, το οποίο η ομάδα μπορεί να μοιραστεί! Γεμίστε το κουτί με γλυκά, παιχνίδια και άλλα φανταχτερά αντικείμενα. 

5. Η Διαδρομή ή Μονοπάτι:

Μπορείτε να ενσωματώσετε στο παιχνίδι έναν χάρτη, σκιτσάρωντας πάνω του την διαδρομή. Τσαλακώστε το σχέδιο και κάψτε τις άκρες του για να φαίνεται αυθεντικός, σαν να γράφτηκε αιώνες πριν!

Εναλλακτικά, μπορείτε να οδηγήσετε τα παιδιά στο θησαυρό με μια σειρά εντολών - "στοιχείων" που βρίσκονται μέσα στα πλαίσια ενός συγκεκριμένου μονοπατιού. Βάλτε σημάδια που θα οριοθετήσουν το μονοπάτι. Γράψτε σε πέτρες ή με λευκά βότσαλα τα εξής σύμβολα: # = αφετηρία,-> = σωστή κατεύθυνση / σωστό μονοπάτι, Χ = απαγορευμένο μονοπάτι, Μ = μήνυμα, 10 = μήνυμα σε 10 βήματα, κ.τ.λ.

Αρχίζοντας το Κυνήγι:

Οι παίχτες χωρίζονται σε δύο ομάδες. Αρχηγός της κάθε ομάδας είναι ένας ενήλικας. Οι αρχηγοί αναλαμβάνουν να συνοδεύσουν μια ομάδα χωρίς να αποκαλύπτουν τη διαδρομή  και κρατούν χρονόμετρο για την ομάδα παιδιών που συνοδεύουν.

Τα μηνύματα κρύβονται πάντα μέσα στα όρια του μονοπατιού. Κάθε ομάδα που βρίσκει και διαβάζει κάποιο μήνυμα, ολοκληρώνει την εντολή και το ξαναβάζει το μήνυμα στη θέση του.

Τα λουλούδια ή οι ζωγραφιές, κ.τ.λ., δείχνουν στην ομάδα που έρχεται δεύτερη, ότι το μήνυμα έχει ήδη διαβαστεί από τους αντιπάλους. Θα πρέπει κι εκείνη να εκτελέσει την εντολή με τη σειρά της.

Ο χρόνος που χρειάστηκε κάθε ομάδα για να τερματίσει και φέρει εις πέρας τις εντολές, καταγράφεται. Νικήτρια ομάδα αναδεικνύεται εκείνη που ολοκλήρωσε επιτυχώς τη διαδρομή και βρήκε το θησαυρό στον μικρότερο χρόνο. 

]]>
arts.edra@gmail.com (Μαριτίνα Κονταράτου) Μονοπάτια και εξορμήσεις Mon, 18 Feb 2013 19:28:30 +0200
Ζωγραφική με φύλλα από το δάσος... https://www.edra.edu.gr/extra-εργαλεια/nature-and-learning/kids-nature-paths-extreme/item/14-leaves-art https://www.edra.edu.gr/extra-εργαλεια/nature-and-learning/kids-nature-paths-extreme/item/14-leaves-art Ζωγραφική με φύλλα από το δάσος...

Τα φύλλα είναι από μόνα τους ένα έργο τέχνης της φύσης και μια αφορμή για μια φθινοπωρινή βόλτα στο δάσος! Παρακινούμε τα παιδιά να συγκεντρώνουν τα φύλλα από το έδαφος και να μην κόβουν καινούρια.

 

Αλλά τί μπορούμε να κάνουμε με τα φύλλα που μαζέψαμε;

Μπορούμε να τα αποξηράνουμε αφήνοντας τα για μια εβδομάδα ανάμεσα σε ένα μεγάλο βιβλίο (π.χ. τηλεφωνικός κατάλογος). Παράλληλα, μέχρι να αποξηρανθούν, μπορούμε να αναζητήσουμε το σχήμα τους σε κάποια εγκυκλοπαίδια για να ενημερωθούμε για το είδος του δένδρου στο οποίο ανήκουν.

Τα πανέμορφα χρώματα που διατηρούν τα αποξηραμένα φύλλα, χρησιμεύουν στο να στολίσουμε με αυτά αντικείμενα ή να τα αναδείξουμε με διάφορους τρόπους:

Τα παιδιά μπορούν να επιλέξουν αν θα βάλουν τα φύλλα σε κορνίζα, σε ευχετήριες κάρτες, σε ένα λεύκωμα ή σε βαζάκια.

Το παιδί μπορεί να ξεκινήσει να τα ενσωματώνει στη ζωγραφική του, σχεδιάζοντας με μαύρο μαρκαδόρο φιγούρες (νεράιδες ή ξωτικά) και να τις εμπλουτήσει βάζοντας φύλλα για μαλλιά ή φτιάχνοντας ένα πράσινο φουστάνι από ένα μεγάλο φύλλο.

Ένα φύλλο από μόνο του μπορεί να αποτελέσει επίσης, ένας πρωτότυπος καμβάς για παιδική ζωγραφική:

Τα παιδιά μπορούν να βάψουν τα φύλλα με ακρυλικά χρώματα ή να δημιουργήσουν "στάμπες" βάφωντας την πλάτη των φύλλων και πιέζοντας τα σε λευκό χαρτί.

 

]]>
arts.edra@gmail.com (Μαριτίνα Κονταράτου) Μονοπάτια και εξορμήσεις Wed, 13 Feb 2013 18:37:31 +0200
Κυνήγι Σπάνιων Πετρών https://www.edra.edu.gr/extra-εργαλεια/nature-and-learning/kids-nature-paths-extreme/item/13-rocks-hunting https://www.edra.edu.gr/extra-εργαλεια/nature-and-learning/kids-nature-paths-extreme/item/13-rocks-hunting Κυνήγι Σπάνιων Πετρών

Η συλλογή όμορφων πετρών μπορεί να γίνει μια πολύ διασκεδαστική δραστηριότητα, η οποία ταυτόχρονα θα δώσει και αφορμή για καινούριες γνώσεις.

 

Δώστε κάποιες πληροφορίες στα παιδιά για το πώς δημιουργούνται οι πέτρες, τι είναι τα απολιθώματα, καθώς και πώς να τις αναγνωρίζει. Παρακινήστε τα να ρωτήσουν φίλους και συγγενείς, αν οι ίδιοι έχουν όμορφες και σπάνιες πέτρες για να τους δείξουν. Όταν τα παιδιά μαζέψουν κάποιες πρώτες πέτρες, μπορούν να επιλέξουν το πού θα τις αποθηκεύσουν:

- σε γυάλα

- σε βάζο

- σε μπουκάλι

- σε κουτί

- σε κασετίνα

Μαζεύοντας τις πέτρες σας, μπορείτε να καταγράφετε τις περιοχές στις οποίες τις βρήκατε, σαν ημερολόγιο, και να τις ταξινομείσετε με διάφορα κριτήρια. Σίγουρα τα σχήματα τους θα σας θυμίσουν ζώα, ανθρώπινα πρόσωπα ή άλλα γνώριμα αντικείμενα.

Έπειτα θα χρειαστεί να τις πλύνετε, ώστε να αναδειχθούν οι λεπτομέρειες των σχημάτων και των χρωμάτων τους. Ξεπλύνετε τις με ζεστό νερό και με μια μικρή βούρτσα.

Ταξινομείστε τις με βάση τις αποχρώσεις τους, φτιάχνοντας μεγάλες σπείρες και κάνοντας σχήματα, κολλώντας τες σε σκληρές επιφάνειες σαν ψηφιδωτά.

Αγοράστε φωτεινά ακρυλικά χρώματα και ανεξίτηλους μαρκαδόρους (όπως τυρκουάζ, βιολετί, λαχανί) για να ζωγραφίσετε ζωάκια, τερατάκια, μηνύματα, γράμματα ή άλλα σχέδια πάνω στις πέτρες σας. Περάστε τις με ένα σταθεροποιητικό υλικό, όπως γλάσο, για να παραμείνει το χρώμα στη θέση του.

Αφού ολοκληρώσετε τη συλλογή σας και ζωγραφίσετε κάποιες από τις πέτρες σας, μπορείτε να τις επιστρέψετε στη φύση! Φωτογραφήστε τις στο φυσικό τους περιβάλλον και βάλτε τις φωτογραφίες δίπλα από τη συλλογή σας ή γράψτε πάνω τους ένα μήνυμα για κάποιον που θα τις βρει.

Η παραπάνω δραστηριότητα χρησιμεύει στην όξυνση της φαντασίας, την έκφραση, την πρόσληψη νέων γνώσεων, την γνωριμία με διαφορετικές υφές και τη λεπτή κινητικότητα.

 

 

]]>
arts.edra@gmail.com (Μαριτίνα Κονταράτου) Μονοπάτια και εξορμήσεις Tue, 12 Feb 2013 15:56:36 +0200